V mých manažerských začátcích jsem se vše snažila udělat sama a na nikoho jsem práci nedelegovala. Měla jsem to vžité z předchozích pozic, kdy jsem byla tou výkonnou silou, na kterou bylo delegováno a která neměla na koho delegovat dál.
S tímto nastavením jsem samozřejmě brzy začala padat na pusu. Nedostávalo se mi času a práce spíš přibývala než že by ubývala.
Proto to netrvalo dlouho, než jsem delegování přišla na chuť. Jenže často jsem byla z výsledku, který mi podřízený odevzdal, zklamaná. Moje očekávání nebylo naplněno. Postupně jsem zjistila, že aby mé očekávání naplněno bylo, musím pracovní úkol správně zadat. Jedině tak má podřízený šanci mé očekávání naplnit.
Jestli i vy chcete od podřízených dostat výsledek, který se kryje s vaším očekáváním, držte se následující osnovy.
Sdělení cíle je ta nejčastěji opomíjená věc. Nechápu sice proč, ale je tomu tak. Často se manažer uchýlí k tomu, že podřízenému řekne, jak má úkol udělat, ale vůbec mu nesdělí, proč to celé dělá. Přitom je to pro podřízeného klíčová informace:
Druhá nejčastěji opomíjená věc. Někdy to ani neuděláte schválně, prostě si neuvědomíte, že určité informace víte jen vy. Nedostatek informací se však vždy promítne v kvalitě provedení úkolu.
Šikovný podřízený si potřebné informace sežene sám. V takovém případě pak vypadáte jako blbec, který není schopen své podřízené informovat. A to určitě nechcete, že? :)
Vždy se proto před zadáním úkolu zamyslete, které informace jsou pro jeho provedení důležité a nezapomeňte je podřízeným sdělit.
Když zadáváte úkol méně schopnému podřízenému, doporučuji ho zadat v jednotlivých krocích tak, aby se podřízený v jeho plnění neztratil. Pokud máte k dispozici více času, můžete nechat podřízeného jednotlivé kroky vymyslet a vy je jen odsouhlasíte nebo upravíte. To se hodí zejména v případě, že podřízeného chcete naučit samostatnému přemýšlení a provádění úkolů.
Taky není od věci detailní postup shrnout v bodech do e-mailu, aby se měl podřízený čeho chytit, když se ztratí a vy na něj zrovna nebudete mít čas.
K termínu dokončení mám jen jednu drobnou radu. Vždy si nechte dostatečnou rezervu předtím, než máte skutečně úkol odevzdat. Co když budete muset celý úkol předělat? Tak ať vám na to zbyde dost času i při vaší normální práci.
Nezapomeňte plnění úkolu průběžně kontrolovat, ať pak nejste překvapeni, co vám to podřízený odevzdal.
Je to vlastně jednoduché a logické, že? Uvidíte, že když se této osnovy budete držet, delegování vám přinese očekávané výsledky.
Chcete, aby vaši podřízení pracovali
samostatně, spolehlivě a podle vašich představ?