O co jde na pohovoru

Každý známe pohovor z pozice uchazeče o zaměstnání.  Když si vzpomeneme, na co se nás na pohovoru ptali, tak to bylo primárně něco o naší historii z minulých zaměstnání. Otázky se zejména soustředily na to, jaké zkušenosti a znalosti v dané oblasti máme. Jenže je to vše, co potřebuje manažer o uchazečích na jeho pozici vědět?

Asi si umíte odpovědět, že to zdaleka není vše.

Při pohovoru musíte jako manažer zjistit nejenom to, zda má uchazeč vhodné zkušenosti a znalosti ve vašem oboru práce. Zásadní je i informace, zda si uchazeč sedne do vašeho týmu a vaší představy, jak má tým vypadat a pracovat.

Hledáte tedy takové vlastnosti a schopnosti, které tým podpoří, a to buď v oblasti, kterou už máte v týmu pokrytou a potřebujete ji přesto doplnit nebo ideálně v oblasti, která vašemu týmu aktuálně chybí.

Na pohovorech totiž máme tendenci upřednostňovat takové uchazeče, kteří jsou nám sympatičtí a mají stejný náhled na svět, jako máme my. Jenže upřímně řečeno toto není nutně to, co chcete. 

Mít uniformní tým. Každého stejného. Je to pohoda takový tým řídit, to nezapírám. Nebudete se dostávat do konfliktních situací.

Ale když všichni budete mít stejný náhled na věc, stejné názory, nebudete se moct posunout, protože všichni budou souhlasit s vaším postupem a nikdo nepřijde s nápadem, proč věci nedělat jinak.

Co je tedy potřeba?

Před pohovorem si ujasněte, koho vlastně hledáte. Promyslete si, jak chcete, aby tým vypadal a jak by měl pracovat. Promyslete to do detailu.

Když to odfláknete a v důsledku toho vyberete nevhodného uchazeče, budete na tom biti jen a jen vy. Buď se s vámi uchazeč brzy rozloučí a vy budete hledat a zaučovat znova. Nebo si užijete peklo při jeho vedení.

Příklad z praxe pro ilustraci

Mám otevřenou pozici v právním oddělení. Vím, že jeho vedoucí je vtipálek. Že celé oddělení rádo vtipkuje a vzájemně si ze sebe utahuje. Je to jeho způsob odreagování a stmelení kolektivu. Dále vím, že je často potřeba zabrat a makat nad rámec normálu, protože se nakupí práce. Chci, aby si tým vzájemně vypomáhal, aby si každý nekopal na svém písečku. Potřebuji také, aby uchazeč viděl přidanou hodnotu v práci, kterou dělá. Aby nechodil do práce jen pro peníze, ale pro pocit, že někomu pomohl. Stejně tak potřebuji osobu empatickou, protože bude vystavena klientovu neštěstí.

Uchazeč nemusí znát konkrétní oblast práva, kterou se bude zabývat, ale musí mít chuť se učit a učit se rychle. Vím, že celá firma je ve fázi přerodu start-upu do korporátu a s tím se pojí to, že někde vzniká chaos a že se věci často mění. Kandidát se v tom musí umět rychle zorientovat a fungovat v tom. Vedoucí právního je zkušený manažer, nebude tedy pro něj problém zvládnout osobu, která bude z hlediska řízení náročnější.

Vím, koho hledám. Co dál?

Až budete mít ujasněno, koho hledáte, můžete napsat inzerát. Klíčové věci by v inzerátu měly zaznít. Je to první síto a vyřadí automaticky uchazeče, kteří mají sebereflexi a dokážou zhodnotit, zda požadované mohou nabídnout nebo ne.

A pak je to na vás a na správných otázkách při pohovoru. Připravte si s sebou seznam požadavků a ptejte se otevřenými otázkami tak, abyste uchazeče nenavedli na odpověď, kterou chcete slyšet, ale nechali ho mluvit, aby vám sám vyjevil, jaký je. Někteří uchazeči totiž dobře odtuší, kam míříte a odpoví podle vašich představ. Realita ale může být úplně jiná. Proto si informace ověřujte, ideálně na popisu konkrétních situací z bývalého zaměstnání.

Když uchazeč neodpoví na vaši otázku hned, zkoušejte to znova a z jiné strany. Nenechte se odbýt. Pohovor je o tom, že si mají obě strany otevřeně říci, co požadují a co naopak nechtějí a podle toho zhodnotit, zda bude spolupráce fungovat. Když vám uchazeč bude informace tajit nebo se nebude schopen sám zhodnotit, musíte jej odhadnout.

Já během pohovoru přímo říkám, že otevřeně a upřímně popisuji pozici, tým a celou společnost, a to samé čekám od uchazeče, abychom mohli vzájemně zhodnotit, zda je uchazeč ten pravý pro mě a my ta pravá firma pro uchazeče. Jinak budou obě strany nešťastné. A to je zbytečné.

A jak to skončilo s pozicí v právním oddělení?

Na pohovor přijde paní, je vcelku uzavřená a na všechny otázky odpovídá záhadně, neutrálně a nečitelně. Je cítit, že si potřebuje dokázat svou důležitost a chová se tak, jako by nás z něčeho zkoušela (kolegyně to popsala tak, že měla pocit, že si ji ugriluje a dá k večeři 😊 ). Tato paní v průběhu pohovoru zmíní, že se po tak krátké době, co nás zná, neotevře a nepoví nám o sobě víc. Tedy naše otázky zůstanou nezodpovězené.

Co myslíte? Postoupila paní do druhého kola?

Zuzana Nováková

Pomáhám vám, začínajícím manažerům, se zorientovat ve vaší nové roli. Píšu pro vás jednoduché, srozumitelné a užitečné návody pro řešení každodenních situací. Mým cílem je, abyste své manažerské začátky prožili bez stresu a s úsměvem na tváři.

Napsala jsem pro vás e-book Manuál začínajícího manažera, který vás úspěšně provede prvním rokem vaší manažerské kariéry, a e-book Mistr delegování, díky kterému vaši podřízení udělají většinu práce za vás a v perfektní kvalitě.