Představte si, že máte na starost personální agendu firmy. Váš šéf, ředitel společnosti, vám dá za úkol zorganizovat vánoční dárky pro všechny zaměstnance. Důkladně to promyslíte, připravíte možnosti s různým rozpočtem a přijdete za ním. A on vám řekne, že si představoval něco osobnějšího než víno nebo čokolády.
Na jednu stranu s ním souhlasíte, protože byste rád dal vašim zaměstnancům osobnější dárek. Ale znáte vy své zaměstnance natolik, abyste dokázal dát osobní dárky všem? Takové, které by se přesně trefily do vkusu vašich zaměstnanců?
Vy, personální ředitel, takové znalosti asi nemáte.
Tak kdo by je měl mít?
Vedoucí jednotlivých zaměstnanců.
A má je?
Tady se dostáváme k tomu, že ne každý vedoucí má přehled o svých lidech, jejich zájmech a jejich přáních. Pokud s nimi pracuje v kanceláři, tak asi dokáže říct, jestli preferují kávu nebo čaj. A jestli mají raději čokoládu nebo něco slaného. Ale to se stále bavíme o standardních dárcích, a ne o dárcích osobních.
Odpověď je vcelku jednoduchá. Vedoucí by měl mít upřímný zájem o osobní život svých lidí, ale jenom do té míry, která je na přátelské úrovni a která jednotlivé lidi neobtěžuje. Taková míra bude různá pro jednotlivé lidi, protože ne každý rád odhaluje své soukromí. Někdo z toho může mít pocit ohrožení. Naopak někoho ten zájem bude těšit.
Je tedy důležité najít tu správnou míru pro jednotlivé lidi v týmu. Metodou pokus – omyl zkoušet, co je danému člověku příjemné a co už je za jeho hranicí.
Ale to naprosto nejhlavnější je, aby to byl upřímný zájem. Ne zájem, abyste si odškrtli nějakou věc, která se má dělat. To to raději ani nezkoušejte, pokud vám to není vlastní.
Je jasné, že kvůli dárkům své lidi vyzpovídat nebudete. Ale díky tomu, že se s nimi budete bavit i o jiných věcech než jen o práci, budete znát jejich lidské příběhy, jejich touhy a přání a také jejich nezdary.
Budete pak chápat, proč se někdy chovají tak, jak se chovají.
Pochopíte, že je jejich aktuální pracovní výkon horší, protože procházejí nesnadným životním obdobím.
Porozumíte jejich pracovní motivaci.
A to všechno krásně zužitkujete v jejich vedení. Tyhle informace jsou velice cenné a pokud je neznáte, přicházíte o možnost s každým jednotlivcem ve vašem týmu pracovat přesně podle toho, jak to potřebuje. A přicházíte tak o výkon, kterého by při správném vedení mohl každý z nich dosáhnout.