Co dělat když zaměstnanec nepracuje podle vašich představ?

Nastoupili jste jako nový manažer, máte rozmyšleno, kam chcete úroveň práce vašeho týmu posunout a najednou narazíte na to, že se to zdá být neakceptováno vašimi podřízenými?

Slevit ze své představy nebo nechat zaměstnance odejít?

Pokaždé, když jsem začínala v nové manažerské roli, dostala jsem tým po svém předchůdci. Někdy to nebyl celý tým, ale jeho pozůstatky. :) A pokaždé jsem čelila výzvě, jak svou poněkud ambiciózní představu o tom, jaká by měla být úroveň práce, přetavit ve skutečnost. Zdálo se mi, že se můj tým (nebo aspoň někteří jedinci) odmítají vzdát svého zažitého stereotypu a měnit svůj přístup k práci.

V tu chvíli jsem se ocitla na rozcestí. Buď svou představu upravím směrem k stereotypu svých podřízených, nebo si budu trvat na svém. Pokud jste to sami zažili, jistě uznáte, že se vám nechtělo ustoupit ze svých představ. Protože správný manažer má mít svou představu toho, jak mají věci fungovat a za ní si má jít. A mně se z mých představ slevit nechtělo.

To vy určujete směr

Jenže když se mi nechtělo slevit a vyžadovala jsem po svých podřízených naplnění mých představ, začali se někteří šprajcovat. A já si tehdy poprvé uvědomila, že to rozcestí není o tom jít svou vlastní představou nebo slevit, ale že je o tom jít svou představou a o některé podřízené přijít, nebo slevit.

Váhala jsem nad tím dlouho, než mi došlo, že mám-li být vnitřně spokojená, musím jít za svou představou hlava nehlava. A že cestou někoho ztratím, musí být akceptovatelné riziko.

Samozřejmě, že jsem se s některými lidmi rozloučila nebo že se oni rozloučili se mnou. Prostě jsme si stylem práce nevyhovovali. A já tak dostala možnost najít si jiné lidi, kteří se mnou v mých představách souzněli a kteří se pak stali oporami mého týmu.

Proto vám ze své zkušenosti můžu říct, že se nemusíte obávat odchodu vašich lidí, když začnete prosazovat svoji představu práce. Jestli opravdu odejdou, budou to ti, s kterými byste stejně nebyli spokojeni. A místo nich si můžete vybrat jiné, kteří budou vaše představy naplňovat lépe a kteří vám budou oporou.

Už jste to někdy zažii? A jak jste to řešili? Napište mi to do komentářů. Jsem na to moc zvědavá. :)

Zuzana Nováková

Pomáhám vám, začínajícím manažerům, se zorientovat ve vaší nové roli. Píšu pro vás jednoduché, srozumitelné a užitečné návody pro řešení každodenních situací. Mým cílem je, abyste své manažerské začátky prožili bez stresu a s úsměvem na tváři.

Napsala jsem pro vás e-book Manuál začínajícího manažera, který vás úspěšně provede prvním rokem vaší manažerské kariéry, a e-book Mistr delegování, díky kterému vaši podřízení udělají většinu práce za vás a v perfektní kvalitě.