Stala se chyba. Přesněji řečeno jste udělali chybu. A jako na potvoru to není ledajaká chyba. Má velký dopad. Vůbec netušíte, jak se to mohlo stát, protože takovou chybu snad ani není možné udělat. Stydíte se za ni.
Když jsem poprvé sestavovala finanční plán pro celou banku, byla jsem z toho celá nesvá. Bylo tam takových věcí, kterým jsem pořádně nerozuměla, ale které bylo nutné naplánovat správně. Bankovní byznys je ostře hlídaný Českou národní bankou a hloupá chyba v plánu může způsobit pořádný bolehlav celému vedení banky. A to vše kvůli jediné blbé chybě. Kvůli mé chybě.
Samozřejmě se mi takových chyb podařilo dost. Většinou to bylo z mé neznalosti a ne kvůli tomu, že bych něco opomenula. Ale podobně jako neznalost práva neomlouvá, to samé bylo u mé agendy. Prostě všem bylo jedno, že tomu nerozumím. Měla jsem si to zjistit, poradit se se šéfem nebo jakkoliv jinak zajistit, že to bude správně. A že jsem na to neměla kapacitu, to byl také můj problém :)
Když ve své práci (nebo v práci svého týmu) objevíte chybu, určitě se k ní přiznejte co nejdřív. Nemá smysl se ji snažit zatajit, protože se na ni dřív nebo později stejně přijde.
Podle toho, o jakou chybu jde, může včasný zásah její dopad úplně eliminovat. Takže seberte odvahu, sedněte si se svým šéfem a sdělte mu tu neradostnou novinu.
Ještě předtím si ale promyslete, jaké jsou možnosti nápravy, co pro to můžete udělat vy a co váš šéf. Ať jste na rozhovor s ním důkladně připraveni.
Chybu už neodčiníte, ale můžete zabránit tomu, aby se příště stalo něco podobného. Já se vždy zamyslela nad následujícím:
Projděte si i ostatní úkoly svého oddělení a zamyslete se nad tím, zda se stejný důvod chyby nemůže opakovat i u nich.
Upokojte svého šéfa tím, že mu předložíte analýzu toho, jak k chybě došlo a co jste podnikli k tomu, aby už k ní znova nedošlo. Bude to sice chabá náplast na to, že se chyba stala, ale aspoň tím šéfovi ukážete, že myslíte dopředu a chcete mít věci v pořádku. Jen si pak ohlídejte, že nápravná opatření opravdu zafungují a ta samá chyba už se nestane.
Dobrá zpráva nakonec. Pokud uděláte nějakou chybu, můžete si být jisti, že příště se už ta samá chyba nestane. Uděláte totiž nějakou jinou :)
Každý by tipoval, že častější budou chyby u nepravidelných úkolů, kde není nastaven standardizovaný proces a kde je tudíž větší zodpovědnost jednotlivého podřízeného. Nicméně z mé zkušenosti vyplývá, že u nepravidelných úkolů si každý podřízený dá záležet víc jak u těch pravidelných. Pravidelné úkoly jsou často rutinní záležitostí a vyžadují menší soustředění, než by bylo záhodno. Pravděpodobnost chyby je pak větší (samozřejmě toto platí jen pro zkušené podřízené, kteří na provedení úkolu mají dostatečné zkušenosti a schopnosti).
Stejně tak manažer obvykle více kontroluje nepravidelné úkoly než ty pravidelné. Takže vám doporučuji, abyste si vyhradili nějaký čas na namátkovou kontrolu pravidelných činností a nespoléhali se na to, že když to bylo dobře už tolikrát, tak to bude dobře pokaždé.
Hodilo by se vám víc jednoduchých návodů pro každodenní manažerské situace?
MANUÁL ZAČÍNAJÍCÍHO MANAŽERA
Jedinečná příručka pro všechny začínající manažery, která vás úspěšně provede prvním rokem vaší manažerské kariéry.